תינוק בשיעור - לגיטימי או לא?

tulkin

New member
תשובה ארוכה -

ראשית, כמו שפלפל אנגלי הדגישה: העמדה שאני מנסה להגן איננה שחובה על כולנו לקבל בכל רגע בזרועות פתוחות כל תינוק מפריע או לא מפריע בכל שיעור. העמדה שאני מנסה להציג אומרת שהמערכת צריכה להיות סבלנית ורגישה כלפי אמהות לתינוקות, וזה אומר, לעתים, לקבל אמא מלווה בתינוק לשיעור, תחת ההתניה שהרגישות תהיה דו כיוונית - כלומר שגם האם תהיה מודעת לסיטואציה וכמו שהמערכת הולכת לקראתה היא תהיה מוכנה לצאת במידה והתינוק ייבכה. ועכשיו לתגובה שלי לדברי ניצת: לגבי האפליה והמשפט "מקום של לימודים... אמורים להיות בו הלומדים והמלמדים". נקבל לרגע את העקרון המסתתר מאחורי הציטוט שלך. הוא נשמע הגיוני ונכון. ברמת ה"מיקרו" אין לי שום נימוק נגד. אני רוצה רגע לעבור לרמת המאקרו - כלומר להשלכות של אמירה כזו ברמת החברה (נדמה לי שקודם נאמר שהאם צריכה להתחשב ברבים, אני מניח שגם הכללים והעקרונות צריכים להתחשב גם הם ברבים - וזה מה שאני מנסה לעשות כרגע): אם לא מוכנים לגלות סבלנות ולאפשר לאמהות להגיע אפילו במקרים בודדים עם תינוק לכיתה. הדבר מגדיל את ה"מחיר" שאותה אם צריכה לשלם עבור לימודיה. המחיר הזה הוא גם פסיכולוגי וגם כלכלי: בצד הכלכלי - חייבים לקחת מטפלת לזמן יותר ארוך (כדי ליצור מרווחי בטחון, שכן האוניברסיטה לא מאפשרת גמישות), כולל בלת"מים. או לחילופין צריך לקבל את העובדה שמפעם לפעם האם תפסיד שיעור - מה שאומר שהיא תשלים אותו בזמן אחר - זמן שבד"כ אין לה. כלומר הדבר עשוי ליצור עומס רב ולחץ רב הרבה מעבר לאלה שהם סטודנטים רגילים. אפשר כמובן להתווכח סעיף סעיף ולהראות שלכל דבר יש פתרון - אבל בסה"כ בסופו של דבר, אם האוניברסיטה לא מתגמשת פה ושם לטובת האם, המחיר שעל האם לשלם גבוה יותר. מה המשמעות של המחיר הגבוה יותר? המשמעות היא (כפי שההגיון הפשוט וכל מודל כלכלי סביר יגידו) - אומר שפחות אמהות יהיו מוכנות לקחת את "ההתחייבות" הזו ללימודים (וזו התחייבות כלכלית - כי שכר לימוד משלמים מראש, אבל זו גם התחייבות פסיכולוגית). זה אומר שפחות אמהות ילכו ללמוד. או באופן כמותי, שאחוז האמהות הלומדות יהיה קטן בהרבה משיעורן באוכלוסיה. יוצא - שכלל שנשמע מאד מאד הגיוני, יוצר תופעה בעלת השלכה חברתית שיוצרת הטיה בנגישות להשכלה גבוהה לאמהות. אותן נשים שהשכלתן התעכבה או השתבשה ימשיכו, מן הסתם, לשלם את מחיר העיכוב - בהכנסה נמוכה יותר, בפגיעה במוביליות התעסוקתית שלהן ועוד ועוד. חוסר הגמישות של המערכת יצר בעקיפין, ובאופן רציונלי לגמרי מצב של אפליה. אפשר למצוא לזה אנלוגיות רבות. למשל נגישות לנכים. אם אוניברסיטה לא משקיעה כספים (די רבים) בהנגשת האוניברסיטה לנכים, כספים שמכל סיבה אחרת (פרט לרצון להתחשב וללכת לקראת האוכלוסיה המאד קטנה הזו) איננה כדאית וגורמת למניעת משאבים מדברים אחרים. אם כך היו נוהגות האוניברסיטאות - אזי זה היה יוצר אפליה כנגד נכים. לא שאני משווה אמהות לנכים - אבל הרעיון הוא אותו רעיון. אם יש אוכלוסיה שמסיבות כאלו ואחרות, שאינן קשורות ללימודים (!), מחיר הלימודים גדול עבורם יותר מאשר שאר האוכלוסיה - אי התחשבות בצרכים המיוחדים שלה יוביל בסופו של דבר למצב של אפליה. (כמובן שיבוא מישהו, אולי נועה, ויתחכם ויאמר שנכים לא בחרו בנכות ואמהות כן בחרו באמהות...אבל זה נימוק ממש לא רלוונטי לטענה שאני טוען. התנאי שצריך להתקיים בטיעון שלי הוא לא אלמנט הבחירה אלא אלמנט אי התלות בין הגורם "המגביל" לבין הגורם שלשמו התכנסנו). כמובן, שאוכלוסיית האמהות לתינוקות היא אוכלוסיה לא מאד גדולה בכל רגע נתון, אבל כיוון שחלק גדול של הנשים יהיו בסופו של דבר אמהות - להיבט האפלייתי של אי ההתחשבות המוסדית יש השלכה על כלל אוכלוסיית הנשים, גם אם השפעתו בשטח קטנה יחסית. גמרתי את החלק הראשון בתגובה שלי בו טענתי טניסיתי להדגים מדוע כלל מקומי שנראה הגיוני וסביר, אם הוא נאכף בלי רגישות ובלי התחשבות - עשוי לגרום לאפליה ברמת המאקרו. לא טענתי שהאם הספציפית שמגיעה ללימודים מופלה לרעה. אלא טענתי שבסופו של דבר, ברמה החברתית ישנו מצב שיש אוכלוסיה שנמנעת ממנה (באופן חלקי ויחסי) השכלה גבוהה. נמשיך הלאה: (אני עושה זאת בתגובה נפרדת כדי להקל על המשך הדיון)
 

tulkin

New member
המשך התגובה:

כתבת: "תינוק לא עומד בקריטריונים". נכון, אבל (לפחות בגיל הזה) הוא לא ישות עצמאית. התינוק שם כי אמא שלו שם, והיא באה ללמוד. ובאותם מקרים שלא ניתן למצוא (או לא סביר לדרוש) סידור אחר - התינוק הוא פשוט חלק מהאמא. אי אפשר להפריד בין נוכחות האמא ובין נוכחות התינוק. מניעת כניסה לתינוק (שוב, באותם מקרים, שמדי פעם קורים, והם לא אמורים להיות הכלל, אבל עם תינוקות כמו עם תינוקות, אי אפשר לדעת מתי יבוא היוצא מהכלל) כמוה כמניעת כניסה מהאם. היא דווקא כן באה ללמוד. כתבת "לא אומרים לאשה מניקה לא לבוא ללמוד, אומרים לה לא לבוא עם הילד". חושבת האישה המניקה: "וואלה, מתוך 28 המפגשים שיש במהלך הסמסטר, סביר שיהיו לי כ 4-5 בלת"מים בהם לא תהיה לי ברירה אלא להיות עם התינוק. אם לא נותנים להיכנס, זה אומר שאני מפסידה שיעור - אולי אפילו שיעור מאד חשוב. אולי כדאי לי בכלל לא להיכנס לדבר הזה. זמן להשלים את השיעורים האלה לא יהיה לי, הרי גם כך הלחץ גדול. נדחה את הקורס בשנה ולכולם יהיה יותר קל". מה שקרה בעקיפין, זה שלאותו אחוז מהנשים שבגלל הפחד שיפסידו שיעורים יבחרו לא ללמוד... נו טוב כתבתי על זה למעלה בחלק הראשון של התגובה. מה שאני מנסה לומר: המשפט שציטטתי בהתחלת הפסקה הוא מכבסת מילים. המשמעות היא בדיוק להקשות על האם המניקה להגיע ללימודים. לגבי תחילת הפסקה שלך לגבי הפרעה שתינוק גורם: כאמור, הדרך הנכונה להסתכל על זה היא לא שהתינוק מגיע לכיתה (לא בשביל ללמוד, כמובן. הוא מגיע לכיתה כדי להפריע). אלא שהאמא מגיעה לכיתה. אבל אני רוצה לקפוץ לטיעון האחרון שלך כי הוא חשוב מאד. את כותבת: "עצם מה שאני אומרת לאורך כל הדרך, ומדגישה כאן שוב הוא שכל התנהגות תהא אשר תהא צריכה, בעיניי להיגזר קודם כל מן ההתחשבות בסביבה ובזולת. היא לא יכולה להכיל את צרכיי, רצונותיי וציפיותיי בלבד, ובמיוחד לא - אם יש סתירה או ניגוד בין אלה שלי לאלה של הסביבה." זה כמובן מאד אצילי לגזור את ההתנהגות שלך מתוך התחשבות קודם כל בצרכים של אחרים (אני לא אומר את זה בזלזול בכלל) - ואני האחרון לחלוק על האמירה הזו, ואני עצמי נוהג כך בלי קשר לתינוקת המקסימה שלי. אבל צריך להבין את האמירה הזו טוב. ראשית חשוב להדגיש את ההבדל בין התחשבות בסביבה וברבים לבין העובדה שאדם כזה או אחר צריך לשלם מחיר כלשהו. כתבתי על זה מעט בציניות למעלה בתגובה למה שנועה כתבה. להתחשב בזולת זה חשוב, אבל לעשות משהו כי לזולת "מגיע משהו" - זה סוג של אנוכיות של הזולת ולאו דווקא התחשבות. ההתחשבות צריכה להיות הדדית. במלים אחרות, במצב האידאלי, היינו רוצים למזער את "אי הנוחות הכוללת". לכולם. כולל האם המניקה, וכולל תלמידי הכיתה. זה שתלמיד נפגע מהתנהגות שלי, לא אומר שההתנהגות הזו איננה בסדר. התחשבות צריכה לקחת בחשבון כמה אני נפגע ממניעת ההתנהגות הזו. זה שמדובר ביחיד מול רבים, באם המניקה מול כיתה שלמה, לא גוזר באופן אוטומטי שה"סבל" שלהם יותר חשוב מהסבל שייגרם לאם ממניעת כניסתה לשיעור. למשל: אם התינוק ישן ונמצא בכיתה, תיגרם לכיתה אי נוחות מינימלית בהתחלה בגלל הסטת תשומת הלב. הסטת תשומת הלב הזו תדעך ותיעלם די מהר לאחר התחלת השיעור (בהנחה שהתינוק ישן ושקט). במקרה הגרוע ביותר התינוק יתעורר ויתחיל לבכות, אמו תצא איתו החוצה תוך פחות מ 20 שניות. הדבר כמובן יפריע לכל התלמידים, וגם ייקטע את חוט מחשבתו של המרצה. אחרי בערך עוד 30 שניות, הכל יחזור על מקומו בשלום והשיעור יוכל לחזור למהלכו הרגיל. הנזק שנגרם לכתה: בערך 1-2 דקות של חוסר ריכוז במצטבר. התועלת שניתנה לאם - האפשרות להיות נוכחת בשיעור, בלי שהיא תצטרך לעשות שמיניות באוויר כדי למצוא סידור. במקרים מסויימים זה יכול להיות ההבדל בין זה שהיא תוכל לסיים את הקורס בהצלחה (או תבחר להשתתף בו מלכתחילה) לבין ויתור. ועכשיו צריך לבחור, האם האמא צריכה להתחשב בתלמידים האחרים, או שמא אולי התלמידים האחרים יכולים לעשות לה ג'סטה קטנה לוותר על 2 דקות של ריכוז לטובת האמא. איפה התועלת הכללית, טובת הכלל גבוהה יותר? האמת - אני לא יודע את התשובה, זה הרי דבר סבוך. אבל מי שטוען באופן גורף שהתשובה היא שהאם צריכה להתחשב בשאר - אני לא מאמין לו (או לה). אני חושב שלקחת עמדה כזו באופן גורף מסוכנת מאד. זהו... אני חושב שסיימתי.
 

tulkin

New member
והערה נוספת

העקרונות של ניצת ואחרים לגבי הבחירה שהאמא עושה והמחיר שהיא צריכה לשלם על כך מיושמים היטב במערכת ההשכלה הגבוהה בארה"ב. אישה שרוצה, למשל, קריירה אקדמית, צריכה לעתים לא נדירות לדחות הבאת ילדים עד לאחר קבלת הקביעות - אחרת הסיכוי לקבל אותה יורד פלאים. אני רואה אצלנו בתוכנית - דוקטורנטיות אמהות - מסיימות את הדוקטורט ב6-7 שנים, בעוד דוקטורנטיות ודוקטורנטים ללא ילדים מסיימים לכל היותר ב 5. שלא לדבר על הלחץ כשכבר יש משרה נחשקת. אמא לילדים איננה יכולה להקדיש למחקר את אותה כמות זמן כמו אנשי סגל ללא ילדים (או גברים). כמובן, שברוב המקומות לא נותנים הנחות במטלות ההוראה ובמטלות האדמיניסטרטיביות. ולכן יכולת הפרסום, ומכאן הסיכוי לקבלת קביעות במשרה טובה קטנים באופן משמעותי. אם קודם מישהו הביע ספקות בנוגע לשאלה "ילדים או לימודים" וטען שזו לא בעצם הבחירה ושיש הרבה אופציות ביניים. אז בארה"ב, בבתי הספר המובילים לפחות השאלה "ילדים או (הסתברות לקבלת) קביעות" היא שאלה אמיתית שנידונה באופן גלוי. אפליה לא תמיד מתבטאת במניעה של משהו ממישהו מטעמים לא רלוונטים, אלא לפעמים מתבטאת בהכנסת דילמות לא הוגנות עבור אוכלוסיות מסויימות בהקשרים מסויימים.
 

מאי261

New member
מסכימה עם דבריך לאורך השרשור

כבר כתבתי פה לא פעם על כך שאני הדוקטורנטית היחידה עם ילדים בשנתון (הגדול) שלי באוניברסיטה (הגדולה והרצינית) שלי בארה"ב. זה לא מקרי. יש לי חברות רבות שרוצות ילדים אך דוחות את זה כי לא ניתן לשלב לימודים עם ילדים, וכמובן אחר כך לא ניתן לשלב חיפוש עבודה עם ילדים, וכמובן אחר כך לא ניתן לשלב משרה זוטרה עם ילדים.... אלא רק אחרי הקביעות. למותר לציין שבשלב שהן כבר מקבלות קביעות הן לרוב לא צעירות בכלל, וללדת ילדים כבר לא בהכרח עניין פשוט כל כך מבחינה ביולוגית. למותר לציין עוד שלגברים אין את הבעיה הזאת (גברים יכולים לשלב אבהות עם כל דבר, בלי קושי.) מניסיוני כאם, מעולם לא הבאתי תינוק לשיעור ולא הייתי חולמת לעשות את זה, וזאת למרות שנאלצתי לחזור ללימודים 6 שבועות אחרי לידה. מצאתי ביביסיטר, רצתי לקמפוס לשיעור, ורצתי חזרה הביתה להניק. זה כל כך לא מקובל להביא תינוק שזה נראה לי הזוי בזמנו. דווקא חבל, כי אני יודעת שלרוב אין בעיה להביא תינוק קטן (כשהוא עוד פצפון וישן רוב הזמן) להרבה מקומות (למשל, הבאתי תינוקות קטנים לבית כנסת, לפגישות עבודה, ועוד. והם ישנו.) שני סיפורים: 1. ביקשתי פעם (gasp) הנחה בשל היותי אמא. בתי הקטנה נולדה עם בעיות נשימה ואת החודשים הראשונים בחייה בילינו אצל רופאים ובטיפולי אינהלציה. זאת היתה תקופה מאד קשה וסוחטת בחיינו כמשפחה. אגב, זה לא היה צפוי במסגרת ה"בחירה שלי ללדת". בסוף אותה שנה היה עלי להגיש עבודה שהיא מקבילה אצלנו ל-qualifying exam. לא עלה על דעתי לבקש הארכה, כי מעולם לא ביקשתי כלום על סמך היותי אמא. הייתי שבויה בתפיסה שעולה פה שמדובר בבחירה אישית ואני אשלם עליה את המחיר. האמת שכשאת מחזיקה בידיים תינוקת מחרחרת שמתקשה לנשום גם לא ממש אכפת לך שתלך לך שנת לימודים. בלחץ חבריי ביקשתי בכל זאת הארכה של כמה חודשים, ומייד קיבלתי. התגובות המתחשבות שקיבלתי היו גורפות. כך שלשמחתי לפחות אצלנו בסגל הגישות השלטות אינן אלה שעולות כאן בשרשור.... 2. פעם לקחתי תינוק לפגישה עם אחד המנחים שלי. לא היה לי סידור, הפגישה היתה דחופה, והתינוקת היתה בת כמה חודשים והנחתי שהיא תישן. היא לא ישנה. לא רק זה, לא הצלחתי להרגיע אותה. יצאתי למסדרון וניסיתי המון זמן לנענע אותה ללא הועיל. המרצה שלי חיכה בסבלנות בעוד אני הולכת ונלחצת ומתייאשת. בסוף הוא אמר (מרצה אסייתי, ביישן, לקח לו זמן להגיד..) תני לי - אני טוב בלהרגיע תינוקות (הוא אב לשניים). הוא לקח את התינוקת בידיים ובאמת תוך כמה דקות היא נרגעה. את שאר הפגישה, במשך כמעט שעה, עשינו בעמידה, כשהוא מחזיק את התינוקת במצב חצי רדום, ובכל פעם שהיא טיפה מתעוררת הוא מנענע אותה. הוא אמר לי שזה שטויות, שהיה לו כיף, ושתינוקות צריכים להיות חלק מהחיים, לא מחוצה להם.
 

22ק ו ס ם

New member
אני דווקא חושב שהדוגמאות שלך מראות

שכן יש רגישות לנושא ולי יצא להתקל בהרבה סיפורים דומים. בסך הכל, לרוב המרצים יש ילדים והם יודעים מה זה להיות הורה ולא נתקלתי באף מצב שמרצה כזה סירב לבקשה להביא תינוק או ילד קטן לשיעור. להיפך, הרבה פעמים אפילו מערבים את הילד בשיעור בצורה זו או אחרת. היה לי אפילו מקרה שאב הביא תינוק וילד קטן להגנה על דוקטורט של סטודנט אחר ולא הייתה עם זה בעייה (למרות שאם זה הייתי אני, לא הייתי מסכים לכניסה שלהם).
 

tulkin

New member
הסיפור עם המנחה מרגש מאד...

וכמה חוכמת חיים צריך כדי להתייחס כמו שהוא התייחס לעניין ולהגיד את מה שאמר: תינוקות צריכים להיות חלק מהחיים, לא מחוצה להם. לגזור ולשמור.
 
אני מאד מסכימה, ועשיתי את זה וגם עשו עבורי

אבל זה לא אותו הדבר, כמו מישהו שמפריע לכיתה שלמה. ברמה האישית, יש בזה יופי, צדק ומוסריות (לדעתי).
 
ואם כבר סיפורי ילדים ואוניברסיטה

את ראיון הקבלה שלי לדוקטורט עברתי עם תינוקת - לא ישנה - על הידיים. לפני הראיון היה לי לו"ז מסודר להפליא, היא היתה אמורה להיות עייפה, לינוק היטב וללכת לישון. הכל תקתק כמו שעון עד ש...חמש דקות לפני הראיון (הטלפוני) היא התעוררה וממש לא חשבה ללכת לישון. מה לעשות שאבא שלה היה בעבודה, היינו פה בדיוק שבועיים וחצי ולכן גם בייביסיטר לא היתה בהישג יד, והסבאסבתא היו במרחק אוקיינוס מאיתנו. הייתי צריכה להסתדר. הילדה הוצמדה לשד, מה שתמיד גרם לה הנאה, אבל את הפעיות והגרגורים שלה היה אפשר לשמוע גם בטלפון תוך כדי הראיון. בשלב כלשהוא המראיינת שלי (כיום המנחה שלי, אשה שגידלה קריירה ולא ילדים) שאלה אם יש שם תינוק ברקע. הודיתי בשקט שכן, וסליחה, ובאמת לא התכוונתי אבל לו"ז התינוקת לא היה מתואם איתי. המראיינים (היא ועוד אחד) צחקו נורא, ואמרו שאם אני יכולה לענות על השאלות שלהם בראיון ותוך כדי זה לטפל בתינוקת יש לי כנראה יכולת חלוקת קשב לא רעה בכלל וזה מוסיף לי נקודות. עבד, בסופו של דבר. אבל אחרי הראיון הרגשתי די רע.
 

22ק ו ס ם

New member
למה שיתנו להן הנחה במטלות?

אם יש מטלות מסוימות שתלמיד צריך לבצע אז לא מוצדק להפלות אנשים שאין להם ילדים או על סמך כל קריטריון אחר. האם נשים עם ילדים צריכות לקבל הנחות בקבלת קביעות? שלא תבין לא נכון, אני חושב שצריך ללכת לקראת אמהות ואני דווקא מסכים איתך שאם אמא מפספסת לימודים בגלל התינוק שלה אז היא נפגעת. צריך לבוא לקראתה ולאפשר לה (כל עוד זה לא נעשה על בסיס קבוע) להביא תינוק לשיעור, ולדאוג שהוא יפריע בצורה מינימלית. אבל, הבחירה להיות אמא או אבא מחייבת גם הכרה מצד ההורה שהלימודים שלו יפגעו. אז יקח לה לסיים את התואר בעוד שנה או שנתיים, זו לא אפלייה! כשמביאים ילד לעולם צריך לקחת בחשבון שדברים יראו אחרת ולהחליט אם זה כדאי או לא. ואיפה האבא פה? אני רואה בהחלטות הללו החלטות של שני ההורים, ואם אישה בוחרת להיות המטפלת הראשית אז היא יודעת מה ההשלכות של זה. אגב, אני מכיר די הרבה נשים שהקריירה שלהן לא נפגעה בצורה משמעותית כי הן תכננו ילדים בצורה חכמה, ויש מי שעז להן.
 

tulkin

New member
אני אמרתי שצריך לעשות הנחות במטלות?

כל מה שאמרתי שברמה המוסדית צריכה להיות מערכת איזונים שתוודא שהמחיר שאמהות משלמות על הורותן בהקשר הלימודים שלהן (ו/או הקריירה שלהן) לא יהיה גבוה מדי. תקרא טוב דברים שכתבתי קודם - הצהרתי בפרוש שלא סביר לצפות המחיר הזה ירד ל 0 - במלים אחרות מדובר במערכת של בלמים ואיזונים אם לנקוט במושגים מתחום הפוליטיקה, לא במערכת של תגמולים והחזר הוצאות. ושוב, גם הכלל של "אין הנחה במטלות" שהוא סביר לחלוטין והגיוני (הרי הנחה במטלות תגרום לירידה ברמה האקדמית, ובנוסף תפלה לכאורה לרעה את אלה שאינם הורים). אבל ברמת המאקרו הוא יכול להיות הרסני. הוא באופן כמעט ישיר מביא לדילמת ה"ילדים או קביעות" שכל כך נפוצה באקדמיה בארה"ב. וזה שאתה מכיר אנשים שבהם זה לא פגע לא אומר הרבה. אתה עצמך נוהג "להטיף" להימנעות מנימוקים אנקדוטליים. לי יש את הנימוקים האנקדוטליים שלי. פרופסורית שהקריירה שלה נבנתה על מחקרים אתנוגרפיים (שדורשים שהיה ארוכה "בשדה" - לפעמים חודשים ארוכים), וכיוון שכך "חיכתה עם הילדים". נולדו לה במזל טוב תאומים לפני כמה חודשים (אחרי גיל 40). היא לא תעשה בשנים הקרובות מחקרים אתנוגרפיים. ויש גם אנקדוטות בכיוון ההפוך. אשתי, למשל, שנאלצה לעשות את מבחן הסיום של המאסטר שלה בחודש שמיני של ההריון. מבחן ללא מועד ב ושאי אפשר לדחותו (כי ככה המערכת באנגליה עובדת). אז האוניברסיטה נתנה לה הארכת זמן נדיבה, בחדר עם כסאות נוחים במיוחד (לא אולם הרצאות) ואפשרות לצאת לשרותים כל כמה שהיא צריכה. אז האם גם זו נחשבת בעיניך הנחה במטלה? אגב - את כל התנאים האלה האוניברסיטה קבעה בתאום עם אשתי - היה מי ששאל אותה למה בדיוק היא זקוקה על מנת להיות מסוגלת לבצע את המבחן, וכל מה שהיא ביקשה היא קיבלה.
 

22ק ו ס ם

New member
אבל זו בדיוק השאלה

למה למשל צריך להתחשב באמהות יותר מאשר באנשים שצריכים לעבוד מחוץ לאוניברסיטה כדי לממן את הלימודים? אני מסכים שצריך להפוך את האוניברסיטאות ליותר ידידותיות לאמהות ולהכניס תינוק לשיעורים מדי פעם זה באמת מחיר פעוט. אבל השאלה היא עד כמה ובאיזה מחיר. בקשר לדוגמא שנתת, מה בדיוק היית מציע לאותה פרופסורית? הרי אם התחום שלה דורש עבודת שדה אז אין הדילמה הזו יכולה להפתר לשביעות רצונה? אגב, יש לא מעט אנתרופולוגיות שלוקחות את הילדים שלהם לשדה המחקר למשך חודשים. יש לזה מחיר (בייחוד הסיכון הבריאותי) אבל יש בזה גם הרבה רווחים. שוב, זה שיקול בלבדי של ההורה מה יותר חשוב לו ואני לא רואה בזה מחיר שונה מכל החלטה אחרת שמקבלים בחיים.
 

tulkin

New member
לא נראה לי שיש לנו חילוקי דעות גדולים

אני לא יודע איפה שמים גבולות ברורים. אני חושב שצריך להתחשב גם באנשים שצריכים לעבוד במקביל. עד כמה? לא ברור לי. מדובר באיזון עדין, ודי דינמי בין מערכות גדולות של גורמים חברתיים וגורמים אישיים ועוד... לא שאלה פשוט בכלל. הדבר היחיד שאני יוצא נגדו הוא הסתכלות צרה על הדבר הזה, ודעה נחרצת וגורפת לכיוון כזה או אחר - שלא משאירה מקום לגמישות ולתגובה שמתאימה למקרה הספציפי. בין אם זו אמא, אדם שצריך לעבוד או כל מקרה אחר. את הדוגמא עם הפרופסורית הבאתי סתם כאנקדוטה. לא בטוח שיש לי איזשהו מסר.
 
יש נושא של הזמן עד לקבלת הקביעות

ובאוניברסיטאות רבות, ועדת הקביעות יושבת אחרי X שנים, ובודקת פרסומים וקורות חיים אקדמיים. נראה לי רק הוגן, שיכירו בחופשות הלידה של הנשים ובתוספת כלשהי (מה שלא תמיד עושים היום). יש גם מחקרים שמראים שלנשים יש עיכוב של כמה שנים בקבלת הקביעות, על פני עמיתיהם הגברים, בישראל ובארה"ב. ולמה אני חושבת שהוגן שיכירו בתוספת על פני חופשת הלידה? כי הריון זה לא מחלה, אבל לא כולן מרגישות טוב. בייחוד ניסיונאיות, שעומדות שעות במעבדה, ולפעמים מנועות מלעשות ניסויים שונים בזמן ההריון (למשל מפחד קרינה וכיוצ"ב), מתעכבות בתקופה הזו. אלו הקלות שאני כן מצפה להן. גם מה שטולקין סיפר, בנוגע לבחינות בחודש השמיני, מקובלות עלי. אבל כל אלה אינם מפריעים לאחרים.
 

tulkin

New member
זה באמת נראה הוגן להתחשב בתקופות

של הריון ולידה. לכי תספרי את זה לוועדת הקביעות בהרוורד. בהצלחה. עד אז, עבור הרבה נשים אקדמאיות, זה ילדים או קביעות.
 

22ק ו ס ם

New member
בהרווארד כמעט אף אחד לא מקבל קביעות

אבל לדעתי זה פחות משנה. שנה או כמה שנים בהרווארד מסדרות לך קביעות במקום אחר.
 

tulkin

New member
תשמע.... בכל זאת יש בהרווארד

מרצה או שניים שקיבלו קביעות... אגב הפרופסורית בת ה40 עם התאומים שהזכרתי קודם - נמצאת בהרווארד וקיבלה שם קביעות :)
 

milindapanna

New member
אתה מתמם?

הייתי בכנס לפני חודש ומשהו, ובין היתר היו שם שני פרופסורים מתחילים (אזור השנה השלישית שלהם) בהרוורד ובייל. כשהרעפתי עליהם מחמאות הם עצרו אותי מיד והסבירו לי את מה שידוע לכל פרופסור מתחיל במוסדות דנן - הסיכוי לקבל קביעות שם הוא קטנטן למי שמתחיל שם. כלומר, חלק ניכר ממי שיש לו קביעות במקומות הללו הגיע לשם כבכיר ולא כזוטר. זה מדיניות ידועה שבזמן האחרון יש ניסיונות לשנות (ייל) אבל המצב עדיין רחוק מלהיות טוב לפרופסורים מתחילים (ושוב, למען הסר ספק - מובן מאליו שיש כאלה שכן מקבלים קביעות גם מהזוטרים, אני מדבר על מגמה).
 

milindapanna

New member
אתה צודק לגמרי!

ולמעשה היום, עם האפלייה המתקנת, יותר קל לנשים לקבל משרה (אני לא מדבר על קביעות). אחת הפרופסוריות מהוועדה שלי אמרה לי פעם - "אתה לא אשה, ואתה לא מיעוט - אלה נקודות מאוד חשובות לרעתך כשתחפש משרה"... היא לא צחקה.
 

22ק ו ס ם

New member
העיכוב עד כמה שאני מבין הוא בגלל

שאחרי מספר שנים קבוע לנשים יש פחות פירסומים, ניסיון וכו'. אני לא חושב שמונעים מנשים לקבל קביעות בגלל ילדים, אלא זה פשוט נדחה עד שהן מגיעות לאותו מקום כמו גברים או נשים בלי ילדים. זה בסך הכל נראה לי הוגן. אם באמת נשים מסורבות לקביעות בגלל העיכוב אז זה לא מוצדק.
 
למעלה