כנראה שלא הצלחתי להסביר את עצמי
גם אני כמוך - "אני לא רוצה שאף מעסיק (לצורך הדוגמא) יתיחס אליי כשווה לגבר, אני רוצה שהוא יתיחס בהשלמה ובשוויון נפש לעובדה שאני אישה, לא בכעס, לא ביאוש, לא בהסתייגות, לא בעצבנות. יראה את היתרונות שבמצב (ונכון, יש המון) ויתן לי את הזכויות המגיעות לי כאשה - ללדת, להניק, לטפל בילדיי אם זו הבחירה שלי." עד כאן - מילים חצובות בסלע. אני איתך לגמרי. אבל אז את מוסיפה "וכל זאת בלי להפלות אותי לרעה מול אף גבר שנמצא במצבי". אז זהו, שפה יש לנו בעיה. כי אין, ולעולם לא יהיה, גבר במצבי. או במצבך. כי כמו שאמרת בעצמך, ואני לגמרי מסכימה ואמרתי את זה כמה וכמה פעמים בשרשור הזה, גברים ונשים הם שונים. ואי אפשר לצמצם את ההבדל הזה למימד אחד בלבד ולמדוד אותו כמו שאת מציעה למשל במספר שעות עבודה. גבר שעובד את אותו מספר שעות כמוך עדיין הוא גבר, ואת נשארת אישה. וכשיש לשניכם ילדים (לא בהכרח ביחד
) אז הוא אבא ואת אמא, ונלווה לזה עולם שלם של משמעויות שונות לגמרי. המעביד שלכם לא מסתכל עליו וחושב "אוי לא, רק ששוב לא יכנס להריון, ויצא לשלושה חודשים של חופשה"; הוא יודע שאליו לא יתקשרו מהגן כשהילד יהיה חולה ויבקשו שיצא מוקדם לקחת אותו; וכשהגבר הזה בא לראיון עבודה, אף אחד לא שואל אותו "ומה תעשה עם הילדים? יש לך סידור?" <ברור כמובן שזו הכללה, אבל זה המקרה הגורף; גם אם יש כמה מקרים שאנחנו מכירות באופן אישי ששם זה אחרת, הם עדיין המיעוט המצומם> ברובד הזה נמצא אי השיוויון - ברובד התרבותי והחברתי. ברובד שבו מעוצבות כל המשמעויות האלו שמגדירות אצלנו בראש, ואצל המעסיק הזה מהדוגמא הנ"ל - מה זה אומר להיות אמא ומה זה אומר להיות אבא. כי הרי כשהילד חולה, אין סיבה אובייקטיבית שנגזרת מהביולוגיה שלנו, שמונעת מהאבא שלו להוציא אותו מוקדם מהגן. וכשנולד ילד חדש במשפחה, מגיע גם לאבא להיות שם בשבילו יותר מאשר שלושה ימים - למשל לזכות בקצת חופשת לידה לעזור לכל המשפחה להסתגל למצב החדש, ולא רק לאמא ולתינוק שלה. אי השיוויון לא נמצא בזה שאנחנו יצורים לא דומים (במובן זהים) ביולוגית. אם תרצי, בטבע יש בינינו אי דימיון. בני האדם הפכו את זה לאי שיוויון. האפליה היא תוצר תרבותי, לא תוצאה של הטבע. ולכן המשפט שאמרת לא מדויק: אי השיוויון לא נוצר בגלל שאנחנו יולדות ו/או מניקות. מה שהופך את זה גם למאוד מסוכן זה שהרטוריקה מהסוג הזה, שמנגנת על כך שהאפליה היא בגלל הטבע השונה שלנו, לא משאירה מקום לשינוי חברתי, ולא לשאיפה לשיוויון. ואכן, כשאת ממשיכה ואומרת שאת לא רוצה שיפלו אותך מול גבר שנמצא במצבך, את נותנת לגיטמציה לאפליה הזו, כי אין, ולא יהיה לעולם גבר שנמצא במצבך. זאת אומרת שבהגדרה, לעולם את כאישה תהי מופלית. ואת בכלל אל סופרת את זה כאפליה. זה המצב הנכון בעיניך. ואמרת בעצמך - את "לא רואה אפליה כהעדפה של גבר שמוכן לעבוד פי שתיים ממך." השאלה פה היא לא אם הוא מוכן, או אם את מוכנה - אלא אם את
יכולה גם לעבוד מספר כזה של שעות לאור התפקוד הביולוגי השונה שלך. לאור זה שאת עושה ילדים ומניקה אותם - שהרי מכאן התחיל כל השרשור. מכיוון שאת לא יכולה גם לעבוד כל כך הרבה שעות מחוץ לבית, בסביבה שלא מפרגנת להורות בכלל ולאמהות בפרט, וגם לגדל/להניק את הילדים שלך - אז מעסיק שלא בוחר בך בוחר בחירה שהיא לחלוטין לא מוצדקת כי הוא רוצה שיהיה לך משהו שאין ולא יכול להיות לך (שתהיי חופשיה מכל מה שכרוך בגידול הילדים שלך), לא כי את לא מוכנה, אלא כי את בנויה אחרת מגברים ויש לך צרכים אחרים, ומאפיינים אחרים שהופכים למגבלות בתוך שוק עבודה שלא מביא בחשבון את השוני הזה. וכאן - אחרי כל המניפסט שלך שגברים הם לא נשים ואת גם לא רוצה שיהיו כאלה (ואני מסכימה איתך לגמרי) - את בעצם מתעלמת מהשוני הזה, בזה שאת פותרת את הבעיה בהצעה לקחת מטפלת. מטפלת שתשמור על הילדים עד הלילה כמו שאת מציעה, זה לבטל לחלוטין את כל מהות הנשיות שלך והאמהות שלך שהיא תוצאה ישירה ממנה, ולמחוק אותה, להפוך להיות גבר. לומר שאני אישה ואמא אבל אני לא אגדל את הילדים שלי. בדיוק כמו שגברים לא מגדלים את הילדים שלהם - כמעט לכל הגברים יש "מטפלת" שעושה את זה בשבילם. זאת האישה שלהם, לא ככה? .... אז אם נשים לא יגדלו, וגברים לא יגדלו, מי יגדל? הם יגדלו לבד? אני האחרונה שתדחוק בנשים להיות "גבריות" בשם הפמיניזם. האחרונה שתחשוב שנשים צריכות להפסיק ללדת בשם השיוויון. ואני בטח שלא באה לקדם מודל שדוחף נשים ללדת פחות, להניק פחות מתוך מחשבה שבגלל זה הן יהיו יותר "שוות". סתם לשם הבהרה - זה נכון שיש זרם כזה של פמיניזם. אבל יש עוד מיליון לידו שאומרים בדיוק להפך. הפמיניזם שלי, שואף לשינוי הדרך שבה אנשים מתנהגים לא ככה שנשים יתחילו להתנהג כמו גברים כאילו הן לא יולדות ואין שם ילדים שצריך לגדל אותם ולהיות שם בשבילם; אלא שיהיה בעולם הזה יותר מקום לגידול ילדים ופחות לעבודה תובענית ומטורפת עבור שני המינים. גברים ונשים כאחד. כל עוד זה לא המצב. כל עוד העולם שלנו לא בנוי ככה שהוא מכיל בתוכו זה לצד זה עבודה ומשפחה אלא זה במקום זה, או זה על חשבון זה, נשים שעובדות מחוץ לבית, וממשיכות להניק תוך כדי זה, מוצאות את עצמן - לדעתי - במצב מאוד מאוד בעייתי, כי שני אלו מתנגשים. והן משלמות על זה מחיר, לדעתי. וזה משהו שאני חושבת שאישה צריכה לקחת בחשבון היום כשהיא מחליטה על הנקה מלאה. היא צריכה לקחת בחשבון, כי היא משלמת את המחיר. נכון שזה לא פייר, כי זה לא בגללה. וזה גם לא אשמת ההנקה - אם אפשר להגיד דבר כזה. זה פשוט המצב. זה לא אומר שהיא צריכה לוותר על הנקה, אבל אני חושבת שכדאי שתהיה מודעת לקושי הזה מראש. ואני חושבת שכל מי שמעודדת הנקה, כמוך למשל, חייבת לתת גם את הפן הזה, אפילו שזה לא הצד היפה ביותר של ההנקה. אחרת התסכול של נשים שמוצאות את עצמן אח"כ בצומת הזו גדול מאוד, והקושי רב עוד יותר. וכל העניין הוא שנעזור אחת לשניה, לא? <ואני מקווה שתשימו לב שמאוד השתדלתי לזכור להגיע בסוף למקום שממנו התחלנו, ולהחזיר את כל הדיון (המייגע?) הזה לסוגיית ההנקה....>