שאלה די בעייתית

טלי1960

New member
בוא נסכם כך,

פרויד אינו הסטוריון וגם לא חז"ל. הוא גם לא השתתף בכתיבת המקרא. הוא הביע דעתו על סיפור חביב עם תיבה ותינוק ששטו על הנילוס. חייבים להודות שסיפור התיבה נשמע קצת כמו אגדת-עם,אבל כמובן שלא ניתן בכלל להתווכח על דברים בלתי ניתנים להוכחה חד משמעית. אם לך, סיפור של תיבה ותינוק ,נשמע הגיוני יותר מאשר התאוריה של פרויד,אין לי בעיה בכלל. פרויד ניסה לתת לדברים נופך רציונלי יותר ושים לב,שעיקר דבריו התייחסו דווקא לסוף הסיפור, כי כל התאוריה שלו נבנתה כדי להצביע על משהו, הוא ניסה להסביר את נקיפות המצפון הלאומיים של היהודים. מטרתו היתה להבין מנין נקיפות מצפון אלו באים,מהו מקורם הקדום. אחד ההסברים האפשריים היה ,נקיפות המצפון בעקבות רצח הנביא משה. סיפור זניחתו במדבר ,לא נשכח על ידי השבטים הנוודים הללו ונגרר לאורך דורות. הם שיצרו בסופו של דבר את נקיפות המצפון הלאומיים. אני לא באה לשפוט את ההגיון של פרויד ונכונות אבחנתו. אני רק טענתי שבאיש הזה לא היה טיפת בוז ליהדות אלא רק המון כבוד. הוא התעמק והתעסק ביהדות כל חייו. הוא הכיר היטב את התנך וחקר כל סיפור המופיע בו. איך אפשר לומר על אדם שכזה דברים כה נבזיים מבלי לדעת ולו מעט מהאיש? רק בגלל שאינך מסכים לתאוריה שלו על משה? זה כבר פסל אותו כיהודי? באיזה זכות הדבקת לו אות של בוז?
 

masorti

New member
אני שמח שהסכמת איתי...

שלא מדובר בתיאוריה מקצועית אלא בהבעת דעה בלבד של פרויד. ובתחום האגיפוטולוגיה דעתו של פרויד נחשבת כמו דעת אחרון מוכרי החמוצים. אני פסלתי את פרויד כיהודי? פרודי הוא בן לאם יהודיה ולכן יהודי כשר. אני רק קבעתי שהוא בז ליהדות על סמך קביעתו שהדת (כולל היהדות) היא סוג של נוירוזה. מה דעתך שאני אפרסם ברבים שאני מאוד מכבד פמיניזם, אבל לדעתי השקפה פמיניסטית היא סוג של מחלת נפש? לא תטעני שאני טיפ-טיפ-טיפונת אנטי פמיניסט? אז כנ"ל לגבי פרויד והיהדות. אגב, פרויד לא ניסה "להסביר את נקיפות המצפון הלאומיים של היהודים", פשוט משום שאין דבר כזה. ראית באיזה מקום עדות לכך שהמוני יהודים חשים נקיפות מצפון על ההסטוריה שלהם? פרויד רצה לתפור תיאוריה שלועגת למסורת היהודית, וכנראה דחף לשם איזה קישקוש על נקיפות מצפון כדי לתת לסיפור עטיפה של ניתוח פסיכולוגי.
 

masorti

New member
את בכלל מכירה את תולדות חייו של פרויד?

לא נראה לי, כי אחרת לא היית כותבת את השטות הבאה: "בכל הצהרה פומבית ציין את עובדת יהדותו כולל בתקופה הנאצית והקומוניסטית כשהיהדות לא הוסיפה נקודות זכות למדענים". פרויד חי עד 1938 באוסטריה, ואח"כ יצא דרך צרפת לאנגליה שבה מת בספטמבר 1939. הוא היה תחת שלטון הנאצים חודשים ספורים בלבד, ומעולם לא חי במדינה קומוניסטית. הוא מת לפני שמזרח אירופה הפכה לקומוניסטית. בקיצור, את סתם משרבטת שטויות.
 

טלי1960

New member
וואו...קצת עובדות.

הנאצים עלו לשלטון בשנת 1933 ולכן פרויד חי לא מעט שנים תחת משטר זה. המהפכה הקומוניסטית היתה כבר ב-1905 . כך שפרויד חווה גם מהנציזם וגם מהקומוניזם. השנאה ליהודים באותה תקופה היתה בשיאה בכל ארופה.למרות זאת הוא הדגיש את יהדותו ולא התבייש בה(אני רואה בזה גבורה לא מעטה וזה כמעט עלה לו בחייו). הוא לא התבייש לדבר אידיש ולשלב מילים באידיש גם בכתביו. הוא היה נדבן גדול לרעיון הציוני ושימש גם כראש הדרקטוריון של האוניברסיטה העברית. אתה טענת ,בלא טיפת בושה ,כי פרויד בז ליהדות. אני במקומך הייתי מתנצלת.
 

masorti

New member
וואוו... קצת עובדות...

פרויד חי באוסטריה ולא בגרמניה. הנאצים נכנסו לאוסטריה וסיפחו אותה ב- 13 במרץ 1938. פרויד יצא מאוסטריה ב- 4 ביוני 1938. מסקנה: פרויד חי תחת שלטון הנאצים פחות משלושה חודשים. ועוד עובדות... המהפכה הקומוניסטית היתה ב-1917. (מהפכת 1905 נכשלה) ובכל מקרה זה לא היה רלוונטי לפרויד, שחי באוסטריה הדמוקרטית ולא ברוסיה הקומוניסטית. תזכירי לי מי טען שהיהדות (כמו כל דת) היא סוג של נוירוזה. לי זה נשמע כמו בוז ליהדות.
 

טלי1960

New member
אני לא מאמינה למשמע אוזניי,

אני טענתי שבתקופה קומוניסטית ונאצית,לא היה קל למדען להכריז על יהדותו. לא טענתי בשום מקום שפרויד חי ברוסיה או גרמניה. אני כן אמרתי שבאוירה ההיא בארופה,עם כל האנטישמיות סביב,התחזקות הקומוניזם מצד אחד ועליית הנאציזם מהצד השני, האיש היה גיבור אמיתי על שהעז לעמוד על יהדותו למרות הסכנה לחייו. האיש לא רק שלא בז ליהדות,אלא היה גאה בה. גאה מאד. זה שלאבחנתו דת היא נורוזה,אז מה? היא אכן כזו. אין בזה בוז אלא קביעת אבחנה רפואית. כרופא מומחה ,מותר לו לעשות אבחנות מהסוג הזה ,רופא מומחה אחר רשאי לחשוב אחרת, אך אתה, שאינך רופא מומחה,אינך רשאי לתייג את אבחנתו כבוז ליהדות . בכלל, אני הייתי נוהגת מעט יותר כבוד במדען, חוקר ,רופא פסיכיאטר ופורץ דרך כמו ד"ר זיגמונד פרויד.
 

masorti

New member
בואי ונקרא מה כתבת...

"הנאצים עלו לשלטון בשנת 1933 ולכן פרויד חי לא מעט שנים תחת משטר זה." איפה בדיוק פרויד (שמת ב- 1939) חי "לא מעט שנים" תחת המשטר הנאצי אם לא בגרמניה? אולי בחבל הסאר שסופח ב- 1936? עד אמצע שנות ה-30 לא היתה שום סכנה באוסטריה להכריז על יהדות. ואלמלא היית כה בורה בהסטוריה של אירופה במאה ה-20, לא היית טוענת שהיתה סכנה להכריז באירופה שאתה יהודי. בין 1936 ל-1938 ליאון בלום היהודי היה (עם הפסקות) ראש ממשלת צרפת. תהיי בטוחה שכל הצרפתים ידעו מהו מוצאו האתני. ומה אומרת הויקיפדיה לגבי יחסו ליהדות ולציונות? "עד למלחמת העולם הראשונה הקדיש בלום זמן מועט לשאלה היהודית, אך מ-1919 גילה עניין רב בציונות וב-1927 הצטרף לוועד הפרו ציוני "צרפת-ארץ ישראל". ב-1928 חבר ל"וועד הסוציאליסטי הבינלאומי למען ארץ-ישראל". ב-1929 הצטרף לסוכנות היהודית." בקיצור נמרץ, התיאוריה שלך על הסכנה להצהיר על יהדות באירופה הינה שטות והבל ורעות רוח. בטח שמותר לפרויד לעשות "אבחנה מקצועית" שדת היא סוג של נוירוזה. חס וחלילה וחס שהגדרת אמונתו של מישהו כמחלת נפש היא בוז לאותה אמונה. תמהני איך היית מגיבה אילו פסיכולוג ישראלי היה קובע שהשקפת עולם פמיניסטית היא סוג של נוירוזה ממשפחת הפרנויה. ודאי שבתור מי שאינה פסיכולוגית לא היית מעלה על דעתך לטעון שיש כאן שיקול זר שאינו אבחנה רפואית.
 

טלי1960

New member
לא יודעת אם אתה מעוות בכוונה או מתוך חוסר

הבנה טוטאלית את הנאמר. אני טענתי שלחיות בארופה בתקופת הקומוניזם והנאציזם ולהכריז שאתה יהודי,זה מעשה אמיץ ובודאי שאינו מלמד על בוז ליהדות. לגבי האבחנה של פרויד, זו היתה דעתו והוא טען שגם הוא עצמו לוקה בה. דת היא הליכה בעיניים עצומות אחר משהו בלתי מוחשי רק מתוך אמונה פנימית. בשם האמונה הזו אנשים היו מוכנים לענות עצמם ולענות אחרים. הפרעה נפשית אינה מילת גנאי אלא תרגום של התנהגות בלתי רציונלית,דהיינו,מצב שאינך יכול להסביר אותו בעזרת הרציו (ההגיון). זה מגדיר לא רע את האדם הדתי (ולא משנה באיזה דת מדובר). כיהודי,הוא לא הוציא עצמו מהפרעה זו וטען שוב ושוב שגם הוא לוקה בה.אז מה? אין כאן טיפת בוז ליהדות אלא אך ורק תאור של מצב קליני. מבחינת כתביו ומאמריו,ספריו,מכתביו הרבים לחבריו ומסיפורים המתרוצצים במשפחתי, אינך יכול בשום פנים ואופן להכריז על פרויד כבז ליהדות. הוא נאלץ לעקור עצמו ולצאת לגלות,הוא סבל מאנטישמיות והביקורת עליו היתה עויינת והכל בשל היותו יהודי. הוא יכול היה להמיר דתו(כך הציעו לו רבים בזמנו) כדי שכתביו יקבלו את היחס הנאות,אך הוא סרב עד יומו האחרון. בקשתו האחרונה לפני שהתאבד(סוד משפחתי) היה, להקבר כיהודי,בבית עלמין יהודי,עם סמל מגן דוד על מצבתו. אני חושבת שאתה נטפלת לאדם הלא נכון ועושה לו עוול משווע מתוך בורות.
 

masorti

New member
מה לעשות שאת ממציאה דברים...

לחיות באירופה המערבית עד 1939 ולהכריז שאתה יהודי - לא היתה בעיה כלל. והראיה היא ראש ממשלת צרפת. כל השקפת עולם היא הליכה בעיניים עצומות אחרי דבר בלתי מוחשי. גם אהבה לבן/בת זוג היא הליכה בעיניים עצומות אחרי דבר בלתי מוחשי. נדמה לי שאנשים פועלים בצורה בלתי רציונלית לחלוטין משיקולי אהבה. האם תטעני שאהבה לבן זוגך היא הפרעה נפשית? או שמא הכינוי הזה שמור רק לדת? (לא לשכוח... זו רק אבחנה טכנית ולא חס וחלילה כינוי גנאי) האם תסכימי איתי שהאמונה בתהליך אוסלו היא הפרעה נפשית? הרי גם שם אנשים הולכים בעיניים עצומות אחרי דבר לא מוחשי (איזה "שלום" ערטילאי בנוסח המזה"ת החדש). ואני יכול להביא לך הרבה דוגמאות שיאלצו אותך להודות שאת סובלת מהפרעות נפשיות. מצד שני, זו לא בעיה כי הרי הסברת שאין בכך משום כינוי גנאי. ולגבי פרויד... העובדה שהוא סבל מאנטישמיות ונאלץ לצאת לגלות אינה רלוונטית למידת הערכתו ליהדות. הוא ברח מאוסטריה כדי להציל את חייו ולא כי הוא דבק ביהדות. הוא לא בדיוק אחד ממגורשי ספרד שהעדיף חיי פליט יהודי מטעמי אמונה.
 

טלי1960

New member
להיות יהודי בארופה עד 1939 לא היה בעיה?

שמעת על פוגרומים? שמעת על אנטישמיות? אתה באמת מאמין כי "ליל הבדולח" ב-1938 היה ארוע ללא שורשים עמוקים של אנטישמיות שקדמו לו? אין להשוות אהבה לבן זוג (בשר ודם) לבין אהבה לכוח עליון ערטילאי. מזרח תיכון חדש וללא מלחמות,היא אופציה סבירה. במקרה זה לא מדובר באמונה עוורת,אלא במתן סיכוי,תוך הבנת הסיכונים ,למען אופציה, ואפילו קלושה ,לשלום. אתה מערבב מושגים בצורה נורא ילדותית. לגבי פרויד,אני חשה שעשית לאיש עוול מאד גדול וכדאי שתגיד איזו תפילת סליחה בבית הכנסת...
 

masorti

New member
תקראי שוב...

להיות יהודי במערב אירופה לא היתה בעיה עד 1939. מה? באנגליה היתה בעיה להיות יהודי? בהולנד היתה בעיה להיות יהודי? בטח שאפשר להשוות אהבה לבן זוג לאהבה לאל. למעשה זו ההשוואה המקובלת. ובשני המקרים המאוהב מקבל אותה תחושה. בכל מקרה, האהבה היא דבר שאינך יכולה לכמת ולמדוד ולכן אינה מוחשית. מזרח תיכון חדש הוא אופציה סבירה רק בהזיות של חסידי אוסלו. כנראה שאת באמת סובלת מהפרעה נפשית (... זה לא כינוי גנאי, אלא רק קביעה טכנית של עובדה) כי את דבקה בטענתך ללא שום ביסוס רציונלי. לגבי פרויד, מצווה גדולה לגנות את מי שהגדיר את הדת היהודית כמחלת נפש.
 

טלי1960

New member
-באוסטריה היתה אנטישמיות איומה.

-אהבה לאדם אינה זהה לאהבה לאל. אהבה גשמית אינה זהה לאהבה למשהו בלתי מוחשי. -מלחמה אינה לעולם האופציה היחידה ויש חובה מוסרית לנסות אופציה של פיוס.זה כמובן עלול להכשל,אך צריך להמשיך ולנסות. הביסוס הרציונלי הוא ,שלא ניתן לחיות על החרב לעד ויש גבול לכמות הילדים שצריכים למות מבלי שננסה את אופציית השלום. -כמי שאינו פסיכיאטר,אינך יכול לקבוע דיאגנוזות של נוירוזה,בטח שלא כעובדה או בביטחון גמור של כסילים. -נוירוזה אינה מחלת נפש אלא הפרעת אישיות.רופא נפש רשאי לעשות אבחנות שכאלה, במיוחד כשאמר שהוא עצמו סובל מאותה נוירוזה בהיותו יהודי. -אנו בתקופה של אמירת סליחות,יום הדין מתקרב... שווה לך לבקש מחילה אמיתית מיהודי מדהים ושמו זיגמונד פרויד. הדבקת לו כינוי גנאי מתוך בורות וחוסר ידע בסיסי על האיש,חייו ופועלו למען היהדות והציונות. מעשה שכזה ראוי לו שתבקש מחילה בעבורו ויפה שעה אחת קודם.
 

masorti

New member
גם בצרפת היתה אנטישמיות...

מה שלא הפריע ליהודי להתמנות לראש ממשלה. אולי אצלך כאתיאיסטית אהבה לאדם אינה זהה לאהבה לאל. תשאלי נזירה קתולית מה דעתה על הנושא. אין שום ביסוס רציונלי לנסות להתפייס עם מי שהצהיר אלף פעם בפומבי שאין לו שום כוונה להתפייס איתך. לא כל שכן כאשר נסיונות פיוס קודמים איתו הביאו לקטסטרופה מדינית ובטחונית. אני לא זוכר שהדבקתי לפרויד כינוי גנאי. רק ציינתי את העובדה שהוא בז ליהדות. מה שכמובן נכון, משום שהוא ראה בה הפרעה נפשית. את הסליחה צריך פרויד לבקש מהאל וממשה רבנו שלשניהם לעג.
 

טלי1960

New member
אתה בלתי נלאה.

גם כשאתה מובס אתה מעדיף להאחז בקש מאשר להודות בטעות. תהיה כן עם עצמך ותודה כי לא ידעת מאומה על מידת יהדותו של פרויד וכתבת משהו מתוך זכרון מעורפל ועכשיו אתה מביא את ראש ממשלת צרפת כדי להוכיח שלא היתה אנטישמיות באוסטריה בשנים ההם. גם להגיד כי אהבה גשמית זהה לאהבה לרוח הקודש,זה לסרב להודות בהבדל המהותי. מאד מאד עלוב. ציפיתי ליותר.
 

masorti

New member
את בלתי נלאית...

תודי שלא היה לך מושג שפרויד חי באוסטריה ולא בגרמניה, ולכן היה תחת שלטון הנאצים רק כמה חודשים. וכמובן גם לא היה לך מושג שיהודי היה ראש ממשלת צרפת באמצע שנות ה-30. היית בטוחה שכל יהודי ברחבי אירופה קיבל מכות מהגויים כשגילו שהוא יהודי. גם כשאת מובסת את לעולם לא תודי בטעות אלא תתפלפלי ותתווכחי.
 

טלי1960

New member
פרויד הוא קרוב משפחה.

ידיעותיי עליו הם מעבר למה שאתה משער. יש לי את כל כתביו בעברית ובשפות אחרות. ראש ממשלת צרפת היהודי לא שינה במאום את היחס הכללי ליהודי אירופה. אין שום קשר בינו לבין האנטישמיות בגרמניה ואוסטריה. קרא על תולדות האנטישמיות והרחב דעתך בעניין. פרויד נמלט על נפשו כי ידע שגורלו שם עלול להיות רע. זכותו של אדם למלט נפשו מפני אסון. זה לא מפחית מיהדותו וצעד זה אינו מהוה בוז ליהדות. רבים רבים מילטו נפשם בתקופה ההיא וטוב שכך. כשאני טועה אין לי בעיה להודות.כמו במקרה שבו שייכתי את תחילת כיבוש כנען לתורה ולא לספר יהושוע. מה שבלבל אותי זה המלחמות שהיו טרום כיבוש הארץ,כמו כיבוש עבר הירדן המוזכר בספר במדבר. בכל מקרה,הודתי בטעות ובדקתי את הדברים. כדאי גם לך לנהוג בדרך היושר.
 

masorti

New member
אם פרויד הוא קרוב משפחה...

אז את לא אובייקטיבית. האיש קבע שהיהדות היא הפרעה נפשית. And that's all to it . ראש ממשלת צרפת מוכיח שלא היתה בעיה ליהודי להצהיר באותה תקופה באירופה שהוא יהודי. וזאת בניגוד לטענתך. מי שצריך לעשות חזרה כללית על ידיעותיו בנושא האנטישמיות באירופה הוא את ולא אני. אין לי בעיה עם זה שפרויד מילט את נפשו מאוסטריה הנאצית. רק שבין זה ובין יחסו ליהדות אין ולא כלום. הוא ברח בגלל שהנאצים ראו בו יהודי ולא בגלל שהוא התגאה ביהדותו (כלומר בהפרעה הנפשית שסבל ממנה).
 

טלי1960

New member
שים לב מסורתי,

-פרויד לא אמר שהיהדות היא נוירוזה אלא טען שכל דת היא נוירוזה והוא ,כיהודי, סובל ממנה גם הוא. -לא תשכנע אותי שטרום מלחמת העולם השניה לא היתה אנטישמיות בארופה כשההוכחה שלך היא ראש ממשלת צרפת.טול קורה מבין עינך ולמד את המציאות העגומה. -פרויד ברח מילט נפשו משתי הסיבות שהזכרת גם יחד. גם בגלל שהנאצים ראו בו יהודי וגם בגלל שסרב להתנצר והיה גאה ביהדותו. -את הנוירוזה ותופעותיה הגדיר לראשונה פרויד בתאוריה הפסיכואנליטית שלו והיום הפך המושג לשגור ומוכר בפסיכולוגיה כמו גם מושגים ואבחנות אחרות שפרויד תצפת אותן,כתב עליהן ונתן להן שמות המשמשים עד היום כאבני יסוד בהגדרת מחלות נפש והפרעות שונות. והנה עשיתי גם שיעורי בית, מהמילון של פרויד(מגרמנית בתרגום חופשי),הפירוש של נוירוזה, נוירוזה: הפרעה נפשית הנובעת מקונפליקט פנימי כאשר הסובל מנוירוזה מודע לבעיה,אך אינו יודע את המקור לבעיה ולרוב משייך אותה למקור שגוי. הנוירוזה באה לידי ביטוי בחרדות קלות,תסכולים,נקיפות מצפון,קונפליקטים פנימיים וספקות. הטיפול המומלץ הוא באמצעים פסיכולוגיים ללא תרופות מאחר וההפרעה נחשבת למתונה ואינה מפריעה לתפקוד תקין.
 

masorti

New member
האפולוגטיקה שלך משעממת.

א. פרויד טען שכל דת כולל יהדות היא הפרעה נפשית. (ומן הסתם הוא חשב יותר על המקרה של היהדות מאשר על דת השינטו.) ב. אין לך קצה של מושג ירוק במדיניות הנאצית. לטעון שפרויד ברח מאוסטריה כי הוא סרב להתנצר - זו שטות והבל שאין כמוהם. הנאצים הגדירו "יהודי" על פי מוצאו, והתנצרותו לא היתה מעלה ולא מורידה מבחינתם. הוא ברח אך ורק מפני שאיתרע מזלו ונולד להורים יהודיים. ב. את טענת שהיתה סכנה ליהודי באירופה להזדהות ככזה, ואני הוכחתי לך שאת מדברת שטויות. הנסיון שלך לטעון בדיעבד כאילו הדיון הוא האם היתה אנטישמיות באירופה - הינו פתטי.
 

טלי1960

New member
אני מאבדת את הסבלנות,

פרויד אכן חשב שדת היא נוירוזה (אנא קרא מהי נוירוזה על פי פרויד.תרגמתי לך ישירות מהגדרתו). הוא חשב שאמונה בכוח עליון ערטילאי, כשאתה מוכן להרוג עצמך ואחרים בשם האמונה הזאת,זו הפרעה נפשית. הוא חשב שאדם המוכן לסבול ולהגביל עצמו ללא סיבה נראת לעין (אלוהים),זו נוירוזה. הוא חשב שללחוש תפילות,לצום,לעשות דברים לא מבחירה אלא כי רב אמר לך,לבטל עצמך בפני משהו שאינך יודע בודאות מהו....הכל נוירוזה. ואחרון חביב, לאהוב בכל לבבך ובכל נפשך את....המשהו הזה שאינך רואה/שומע/הריח/לטעום/למשש....הכל נוירוזה. הוא לא היה טוען שגם הוא לוקה בכל אלו, אילו היה מתכחש לאמונתו הדתית. שים לב,אני מדגישה, הוא טען שגם הוא סובל מנוירוזה בגלל אמונתו הדתית. ההצעה להתנצר באה מהחוגים המדעיים. חבריו המדענים טענו שכתביו,רעיונותיו,מחקריו...כל אלו לא יתקבלו באהדה ,משום שהוא יהודי. אם יתנצר ויתכחש ליהדותו,מחקריו יתקבלו אחרת על ידי הקהילה המדעית. ההצעה להתנצר לא באה כדי לשכנע את היטלר.... איך יכולת בכלל להבין כך כשכל כך הדגשתי אחרת? היתה סכנה מוחשית ליהודי ארופה.היתה אנטישמיות רבה עוד טרם מלחמת העולם השניה. אתה יכול לזעוק עד מחר שלא כך פני הדברים. משפחתי הענפה מעידה אחרת. אולי בצרפת היתה אנטישמיות פחותה וכך בכמה מדינות בודדות,אך רוב אירופה שנאה(ושונאת גם היום) יהודים. לכן,פרויד מילט עצמו למדינה שפחות שנאה יהודים (גם באנגליה היתה אנטישמיות-ויש גם כיום-אם כי במידה פחותה משאר המדינות). אין לי כל כוונה להמשיך דיון עקר זה. אתה החלטת שפרויד היה משהו שאינו נכון. אני לא מוצאת טעם להשתרשר עד אין סוף כדי לשכנע אותך אחרת. מבחינתי,תשאר עם תחושת הבוז שלו ליהדות. זה הרי כל כך אופייני ליהודים שלא לפרגן ולא להתגאות בגאונים אדירים כמו פרויד, ואם הם חלילה הם גם מצליחים,מיד נלך לפשפש במידת יהדותם... לא יתכן שגם הצליח וגם היה יהודי מספיק טוב.. אני עם הדיון חסר הטעם הזה,סיימתי.
 
למעלה